Podczas pierwszego posiedzenia Komitetu Geodezji PAN przedstawiciele jednostek naukowych wybrani do Komitetu Geodezji Polskiej Akademii Nauk dyskutowali na temat stanu działalności naukowej w obszarze szeroko pojętej geodezji i kartografii i jej miejsca w ramach dyscypliny naukowej inżynieria lądowa, geodezja i transport. Po upływie 6 lat od wprowadzenia tzw. Konstytucji dla Nauki, z obecnej perspektywy można stwierdzić, że mimo słusznych postulatów zwiększenia interdyscyplinarności badań oraz potrzeby zintensyfikowania współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej, niestety nie uzyskano pozytywnego efektu. Utworzenie nowej listy dyscyplin naukowych, poprzez agregację kilku dotychczas funkcjonujących dyscyplin, w wielu przypadkach spowodowało szereg niekorzystnych zjawisk, w tym atomizację zespołów badawczych. Członkowie Komitetu uznali za kluczowe – w kontekście rozwoju badań i innowacji w obszarze geodezji i kartografii – zainicjowanie działań, które stałyby się impulsem do długofalowej integracji środowiska naukowców realizujących badania i prace B+R w obszarze szeroko rozumianej geodezji. Ustalono, że Zespół złożony z przedstawicieli wiodących ośrodków naukowych – Politechniki Warszawskiej (Uczelnia Badawcza), Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (Uczelnia Badawcza), Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Wojskowej Akademii Technicznej oraz Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu dokona diagnozy obecnego stanu i zaproponuje działania, jakie należy podjąć w celu pogłębienia współpracę między różnymi ośrodkami i specjalizacjami naukowymi, i które wpłyną na podejmowanie innowacyjnych badań naukowych.

W efekcie działań Zespołu – złożonego z doktorantów i samodzielnych pracowników naukowych z wyżej wymienionych ośrodków akademickich, koordynowanego przez Politechnikę Warszawską – wskazano, że należy podjąć działania, które pozwoliłyby na organizację wydarzeń aktywizujących wieloośrodkową współpracę zespołową oraz wymianę wiedzy i doświadczeń ich uczestników (np. hackatony, szkoły letnie, warsztaty, debaty i dyskusje, staże naukowe), jak również rozwijających kompetencje miękkie dot. współpracy międzypokoleniowej (relacja doktorant – promotor), co przyczyni się do lepszego kształcenia kadry naukowej. Opracowane założenia stanowiły podstawę do przygotowania wniosku o ustanowenie Zadania zleconego przez Ministra Nauki pt. Międzyuczelniania współpraca badawcza w obszarze geodezji i kartografii – platforma współpracy badawczej „GeoIntegracja”, którego koordynatorem został Wydział Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej. Wniosek uzyskał pozytywną opinię Ministra Nauki.

W ramach Zadania zaplanowano do realizacji następujące działania:

  1. Hackathon GeoAI (Warszawa, listopad’ 2024);
  2. Warsztaty “Remote Sensing and Data Processing” (Kraków, II kwartał 2025 r.);
  3. Szkoła Letnia Gathers (Wrocław, IV kwartał 2025 r.);
  4. Staże badawcze dla doktorantów w krajowych ośrodkach naukowych (2025 r.)